Het begin

De wijkraad besloot in 1988 dat er in de Reeshof ook KinderVakantieWerk moest komen. Net zoals dat al in verschillende andere wijken het geval was. Willem Kafoe bood aan om dat wel voor een jaartje te organiseren. Willem heeft ruim 23 jaar meegedaan. In de zomer van 1989 was het dan ook zover. Met 29 kinderen vond het eerste KinderVakantieWerk in de Reeshof plaats. Het thema dat jaar was circus. Alle activiteiten vonden plaats in en rondom het oude wijkcentrum achter de kerk (de ‘boerderij’ langs de Langedijk). De week werd afgesloten met een voorstelling voor alle ouders in een heuse circustent. Ook de vrijwilligers werden dat jaar niet vergeten. Op de vrijdagmiddag gingen twee vrijwilligers nog snel naar de supermarkt om haring en bier te halen. Dit gebruik groeide uit tot het vrijwilligersfeest dat we nu nog steeds hebben.

Groei

De jaren daarna groeide KVW Reeshof steeds verder. Vanaf 1994 ging er ook een groep op kamp. Op den duur verhuisde alles naar het nieuwe wijkcentrum op de Heyhoef. Bij dat wijkcentrum verscheen na enige jaren een tent om meer kinderen mee te kunnen laten doen. KinderVakantieWerk Reeshof is in al die jaren dus flink groter geworden. Daardoor is er natuurlijk wel wat veranderd. Zo draaien we niet meer in 1 groep, maar in 5 groepen. In het wijkcentrum passen we ook al lang niet meer. Het doel van het KinderVakantieWerk is echter niet veranderd: kinderen uit de Reeshof een leuke week bezorgen! Na zoveel jaar is het enthousiasme van kinderen en vrijwilligers nog steeds hetzelfde (als het al niet is toegenomen).

Binding

In 2014 hebben ruim 1000 kinderen meegedaan onder begeleiding van bijna 300 vrijwilligers. Door de groei van de Reeshof lijkt dit misschien ook wel een logisch gevolg, maar dat is zeker niet het geval. Vooral door het enthousiasme van de vrijwilligers, die dit weer overbrengen op de kinderen, ontstaat er zo’n gezellige sfeer in de groep. Hierdoor willen de kinderen elk jaar weer graag terug komen en als ze “te oud” zijn, willen ze graag meehelpen als vrijwilliger. Dat is geweldig om te zien! Hierdoor zie je nu mensen terug, die in de eerste jaren als kind kwamen spelen en nu als vrijwilliger meehelpen bij de groepen.

Toekomst

Hoe ziet de toekomst eruit? Dat is natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren. Noem bijvoorbeeld het aantal deelnemers en subsidies. Maar vooral de initiatieven van de vrijwilligers om er steeds weer een nieuwe draai aan te geven zodat het leuk en uitdagend blijft voor iedereen!

Met dank aan onze sponsoren!